Lekcja 8 – Pętla WHILE i REPEAT

Lekcja 8 – Pętla WHILE i REPEAT
3.6 - 5 ocen

Pętle podczas programowania dają naprawdę spore możliwości. Dzięki nim czynności, które mogłyby zająć setki linii, mogą zmieścić się tylko w trzech. Powoduje to niesamowitą optymalizacje kodu i jednocześnie sprawia go o wiele czytelniejszym.

Aby zobrazować w jaki sposób można wykorzystać pętle użyliśmy funkcji randomize i random. Dzięki nim można wygenerować losowe liczby z podanego zakresu. Użycie funkcji randomize przed generowaniem liczb jest konieczne.

Nie ważne którego zapisu użyjemy, wynik zawsze będzie taki sam
1

Czym zatem różnią się te pętle? Różnicę widać w, można to nazwać, ekstremalnych sytuacjach. W momencie gdy warunek postawiony w pętli while jest nieprawdziwy, pętla się nie wykona ani razu. Sprawa ma się inaczej w pętli repeat, która nawet w przypadku fałszywego warunku wykona się zawsze przynajmniej raz.

Składnia pętli while

Składnia pętli repeat

Należy pamiętać, że jeśli chcemy użyć większej ilości instrukcji w pętli WHILE, musimy zastosować klamrę begin-end, która w pętli REPEAT jest zbędna.

W tych prostych przykładach nie widać zbyt wielkiego skrócenia kodu jednak uwierzcie nam, warto pamiętać o pętlach i starać się ich używać tam, gdzie jakaś czynność powtarza się kilka razy.

Zadania (istnieje dowolność w wyborze pętli, jednak niekiedy jedna jest lepsza od drugiej ;)):

  • Napisz program sumujący wprowadzone liczby do momentu, aż wartość sumy przekroczy 100
  • Napisz program wyświetlający liczby parzyste od 100 do 50
  • Napisz program wypisujący kolejne potęgi liczby 2, aż do momentu uzyskania potęgi większej niż liczba podana przez użytkownika (dla 20 wynikiem powinno być 1, 2, 4, 8, 16, 32)
”Następna