Lekcja 12 – Tablice wielowymiarowe

Lekcja 12 – Tablice wielowymiarowe
5 - 4 ocen

Mając w głowie wiedzę na temat pętli i tablic można stworzyć całkiem niezłe rozwiązania. Jednak pojawia się problem w momencie, gdy nasza tablica staje się zbyt mała. Jednak nie chodzi tu o jej “długość”, lecz o “szerokość”. Można zdefiniować n takich samych tablic, ale to nie ma najmniejszego sensu skoro istnieje coś takiego jak tablice wielowymiarowe

Przy definiowaniu tablicy wielowymiarowej deklarujemy więcej niż jeden zakres liczb (lub znaków). Dzięki temu po zdeklarowaniu [1..3, 1..3] otrzymujemy “kratkę” o rozmiarze 3×3.

wielowymiarowa

W momencie gdy potrzebujemy zbudować bardziej złożoną tablicę przyda się nieco inne spojrzenie na jej układ. Poprzedni przykład był o tyle prosty, że posiadał tylko dwa wymiary. A co jeśli potrzebujemy 3 lub więcej? Wtedy nie da się tego przedstawić za pomocą “kratek”, trzeba nieco pokombinować.

wielowymiarowa2

Takich tablice naprawdę rzadko się używa, lecz warto wiedzieć jak należy je rozumieć. Mając już odpowiednią wiedzę możemy stworzyć prostą tabliczkę mnożenia. Użyjemy do tego zagnieżdżonej pętli for oraz tablicy dwuwymiarowej.

1

Po przeanalizowaniu przykładu można stwierdzić, że jest to tworzenie sztuki dla sztuki. Po co umieszczać wyniki w tablicy skoro można je natychmiast wyświetlić (write(i*j))? Pamiętajmy jednak, że jest to tylko i wyłącznie przykład mający na celu zobrazowanie działania tablic wielowymiarowych.

Zadania:

  • Stwórz tablicę 5×5, uzupełnij ją losowymi liczbami, a następnie oblicz sumę 2. kolumny oraz iloczyn 3. rzędu
  • Stwórz tablicę 10×2, uzupełnij ją losowymi liczbami z zakresu 1-20, a następnie oblicz sumę tych elementów, które mają tą samą wartość w kolumnie
  • Napisz program pozwalający na wprowadzenie pięciu imion i nazwisk (2 kolumny), a następnie umożliwiający swobodny odczyt tych danych
”Następna